søndag 20. september 2015

Trondheims Bratteste

Jo flere høydemeter, jo brattere, lengre, tøffere og hardere det er, jo bedre er det. Motbakkeløp er i vinden som aldri før, og i går gikk Trondheims bratteste av stabelen for andre året på rad.

Det første kjente motbakkeløpet ble arrangert på starten av 1000-tallet i Storbritania, hvor målet var at kongen skulle finne de beste og raskeste budbringerene. Og siden den gang har antall motbakkeløp, og populariteten, ikke minst, skutt i været. Motbakkeløp har blitt en undergren i kategorien langdistanse hos Norges Friidrettsforbund, og idretten er Norgest raskest voksende. 

Bare nå i 2015 arrangeres det 191 motbakkeløp landet over, og blant de mest kjente løpene finner vi Stoltzekleiven opp, Oslos Bratteste, Munketrappene og Skåla. Og i går arrangerte Trondhjems Skiforening Trondheims Bratteste for andre året på rad. Løpet har en lengde på 1900 meter, og krever 237 høydemeter fra nedsiden av skistua og opp på toppen av Gråkallen. 


Jeg ble overtalt av min gode venner Elisabeth og Thomas for en ukes tid siden om at vi skulle melde oss på Trondheims Bratteste denne lørdagen. Jeg var enig i at det er gøy å ha et spesifikt treningsmål, noe som gjør at jeg blir både motivert og mer strukturert når det kommer til egen trening. Dessverre nærmet dagen seg alt for fort, og med litt for mye sykdom i kroppen i løpet av den siste tiden gledet jeg meg ikke særlig til start. Men siden dette var vårt første motbakkeløp bestemte vi oss for å stille til start i trimklassen, noe vi var litt mer komfortable med.

I striregn og ti grader klarte vi alle tre å komme oss gjennom den gjørmete løypa, og kom i mål blant topp fire alle sammen. Selv om vi løp i trimklassen var det likevel gøy å komme i mål blant de første, og som en oppkjøring til neste helgs Oslos Bratteste var vi glade for at vi gjennomførte! 

Fortsatt god søndag!

Klem fra Nina

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar