lørdag 25. oktober 2014

PT-gruppetimer


Denne uken startet vi opp med ett nytt konsept her i SiT Idrett: PT-gruppetimer. Det nye konseptet går ut på at man i grupper på maks fire deltagere i løpet av to timer får god og tett oppfølging av en personlig trener, og i første omgang har timene fokus på styrkeløft. Det vil altså si at du i løpet av to timer får gjennomgang av generell teknikk i markløft, knebøy og benkpress, samt at du får god individuell korrigering og veiledning.


I går hadde vi den første timen på Dragvoll, ledet av spreke og flinke Synnøve. Jeg tok turen opp for å få med meg litt av opplegget, og for å ta en prat med deltagerene om hva de syntes om timen. De påmeldte denne gangen var Mette, Martin og vår egen SiT-Camilla.  







Hva er din treningsbakgrunn?

Mette: Jeg har trent 1-2 ganger i uken i flere år, men mest apparater og kondisjon.
Martin: Har trent styrke med frivekter av og på i tre år. Startet med å gjøre det mer konsekvent det siste året.
Camilla: Drev med håndball, fotball og litt turn og dans da jeg var yngre. Vært veldig gla i gruppetimer etter at jeg begynte på treningsstudio som 15-åring. Tok instruktørkurs i 2010 oginstruerer i allslags gruppetimer. Blitt mer interessert i styrketrening de par siste åra og tok PT-kurs gjennom AFPT i vår.

Hvorfor meldte du deg på denne PT-gruppetimen?

Martin: Jeg ville friske opp teknikk og forsikre meg om at jeg gjør øvelsene med korrekt teknikk.
Camilla: Meldte meg på gruppen for å terpe teknikk. Har en litt trøblete rygg, så liker å være nøye! Også syntes jeg det var et supert tilbud:)
Mette: Fordi jeg ønsket å lære teknikken med frivekter. Jeg hadde aldri turt å gå løs på dette uten å ha fått opplæring for å unngå skader.

Hvor fikk du høre om tilbudet?

Mette: Facebook siden til SiT Idrett
Martin: sit.no
Camilla: Fikk høre om tilbudet av Synnøve tror jeg.




Hvordan synes du opplegget/timen har vært?

Camilla:
Veldig fornøyd med opplegget i idag!
Matin: Veldig bra. Har fått lært både det grunnleggende og detaljer. Har fått vite hva en bør jobbe med i de forskjellige øvelsene.
Mette: Veldig lærerikt og avskremmende. Nå skal jeg våge meg bort til frivektområdet.

Tilbakemelding:

Camilla: Har lært masse. Fint at det var lav terskel for å stille spørsmål.
Mette: God gjennomgang av teknikk, konstruktive tilbakemeldinger. Veldig flink instruktør. Enda en slik gruppetime for viderekomne – evt ett steg videre?
Martin: Både den generelle gjennomgangen av øvelsene og den personlige tilbakemeldingen var veldig bra. Var 3 på gruppen, noe som var en fin størrelse.



Neste PT-gruppetime finner sted på idrettsbygget gløshaugen torsdag 06.november 11-13 og fredag 14.november 11-13. Og har du lyst til å være med, er det bare å sende en mail med fullt navn og hvilken av gruppene du ønsker å være med i til idrettskonsulent Arild Hafstad på arild.hafstad@sit.no. For den nette sum av 150 kroner får du god og rettledende hjelp i tre teknisk krevende øvelser.



Meld deg på – styrketrening er gøy!

Klem Nina

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar