torsdag 10. april 2014

"SiT maraton 2014"

Per dags dato er fortsatt slik at det er flest jenter å finne i aerobic- og spinningsalene her i SiT Idrett, uavhengig av om det er zumba, spinning, pump, yoga eller dansstep! Selv om det heldigvis har blitt flere mannlige deltagere på mange av timene våre. Mandag denne uken hadde fem flotte herremenn bestemt seg for å teste ut det brede timetilbudet vi har her i SiT - og skulle samkjøre diverse timer på de ulike sentrene våre med 5000m roing, squash- og basketturnering, og med innlagte aktive pauser i form av jogging/powerwalk mellom de ulike idrettssentrene. Et 14 timers maraton skulle gjennomføres - etter inspirasjon fra "SiT maratonet" som ble gjennomført for første gang i 2012, og videreført av en ny guttegjeng i 2013

Program for mandagen:


08150915 Spinintervall 2 (Portalen, Nina H)

Jogging til Dragvoll

10.00 – 11.00 Squashturnering (Dragvoll)

Jogging til Meny Moholt. Gående lunsj til Gløs.

12.30 – 13.45 Roing 5000m

Pause: Mat/frilek med ball etc.

14.30 – 15.30 PulsStep (Gløs, Mona)

15.45 – 16.30 Pump (Gløs, Stine S)

Jogging Gløs-Portalen, kombinert med mat!

17.10 – 18.10 MovesTribal (Portalen, Sindre)

18.20 – 19.20 Pilates (Portalen, Sofie)

19.30 – 20.45 Yoga (Portalen, Sofie) 


Hva var ideen/motivasjonen bak prosjektet?


Alexander: Ideen kom vel i fjor, da jeg kom over blogginnlegget om en gjeng som hadde gjennomført noe tilsvarende og luftet ideen kort. Så diskuterte vi det igjen, over en lunsj for et par uker siden. Etter at resten av gutta smått har begynt med yogatimer, så var de svært gira på bli med. Eirik bytta jo til og med bort jobbvakta si for å kunne fullføre de siste gruppetimene!


Ferdige med SpinIntervall2 - klare for resten av dagen!

Hvorfor ønsket dere å gjennomføre et slikt vanvittig opplegg?

Alexander:
Det er jo kult å gjøre noe litt utenom det vanlige - dessuten var det en enkel vei inn i gruppetimer-verdenen til SIT.

Kristian: pluss for å komme på bloggen!

Jacob: For å promotere meg selv og få en kickstart på dansekarrieren min.

På vei til Dragvoll. Humøret er på topp, tross litt dårlig vær.


Nettopp ankommet Dragvoll, bare 15min etter skjema - selvom buss ble erstattet med jogging.
Squash
Hvilke forberedelser har dere gjort på forhånd?

Alexander: Tja, for min del så har jeg varmet opp med sykdom den siste uken. I tillegg var vel fire av fem på EMILs Vin-, Klin- og Vårfest i helgen, og derpå sterkt reduserte, men jeg gikk tidlig å la med på søndag for å være opplagt. Spiste også en god frokost på mandags morgen.

Kristian: Har kjørt et par timer Spin og yoga, tror nok det var en fordel. Prøvde å spise godt og hydrere dagen i forveien. Kjøpte inn en masse bananer og noen new energy.

Jacob: Jeg har trent litt kondisjon i løpet av våren, så formen var heldigvis ikke helt elendig. Som Alexander nevnte var det Vin-, Klin- og Vårfest, så resten av helgen gikk til å slappe av. Jeg la meg tidlig på søndag så jeg fikk en halvtime ekstra til å spise en stor frokost på mandag.

Vegard: Blitt mye spinn de siste måndene. Valgte å stå over frokost av tidligere erfaring med morgenintervaller uten spesielt pent resultat. Kveldsmaten på søndag var grandis og oste-pop, 2000 kcal klare for morgendagen :)

Aktiv lunsjpause på vei til Gløs + 5000m Roing. Siden vi var fem, rodde vi to og tre.


Hva var den største utfordringen i løpet av dagen?

Alexander: Å spise nok underveis. Det var svært harde timer, de fleste med høy puls - så energien forsvant superraskt! Spesielt følte jeg meg blottet for koordinasjonseve når jeg ble sliten.

Jacob: PulsStep var definitivt dagens tyngste time. For å klare øvelsene måtte man holde følge med instruktøren og resten av salen. Jeg kunne altså ikke ta ting i mitt eget tempo, som akkurat da var ganske lavt. Jeg oppdaget også at det å koordinere armer og ben samtidig er en støre bragd enn man skulle tro.

Alexander: Ja, enig med Jacob. PulsStep var utrolig tungt - de ti minuttene mellom den og Pump gikk fryktelig fort.

Kristian: Det var utfordrende å holde kroppen og hodet i gang gjennom hele dagen. Fristelsen var tidvis stor til å legge seg ned å slappe av, spesielt etter PulsStep og Pump da vi fortsatt hadde ca. fem timer igjen.

Vegard: PulsStep og MovesTribal, store problemer med koordinasjon. Mye lettere med høy puls og lite tenking.

Jacob, Kristian og Eirik gir alt i PulsStep - på første rad selvsagt!

Alle gutta i er i takt - men henger litt etter resten av deltagerne. Fin positur!

Ferdig med en knallhard økt med PulsStep med Mona. Høy svettefaktor blant gutta!

Hva var dagens morsomste time, og hva var høydepunktet?


Alexander: Jeg syntes PulsStep også var det morsomste jeg. Hardt, men man bevegde kroppen så mye. Høydepunktet var vel kanskje når vi skulle kjøre gjennom det fullstendige programmet på MovesTribal, etter nettopp å fått vridd ut det siste som var av saft i beina gjennom Pumptimen. Det var flere som ble stående i styrkerommet på Portalen og lot seg underholde av oss gjennom vinduet inn til danserommet.


Jacob: Alle timene var veldig morsomme (og veldig slitsomme) så det er vanskelig å plukke ut en favoritt. Men dagens høydepunkter inkluderer å være best (sammen med Eirik) til å danse på MovesTribal og selvfølgelig avspenningen på slutten av yogaen.

Kristian: Utrolig gøy å slå Alexander i squash. Likte også MovesTribal hvor jeg plukket opp noen triks jeg skal prøve på Downtown til helgen.

Vegard: MovesTribal. Gjorde så godt vi kunne, tross lite evner og stive bein.


Møtte dere på noe tidspunkt veggen?

Kristian: Hele dagen var fylt med små motganger. Det kom først en liten smell under PulsStep, der var jeg til tider på dypt vann mtp koordinasjon og pust. Definitivt den tyngste timen! Kjente at krampen holdt på å hogge til under joggeturen ned fra Dragvoll til Gløshaugen, det var kjipt. Det var også ganske tungt da to av de andre gutta ble utpekt som vinnere av MovesTribal.

Eirik: Mye krampe under Pilates, det var definitivt litt slitsomt.

Alexander: Fikk den første skikkelige smellen rett før vi var ferdige med å jogge opp til Dragvoll. Vi hadde egentlig planlagt å ta buss opp, for å være sikker på å nå opp til kl 10. Men i kampens hete (og litt pes fra spinninginstruktøren Nina) så bestemte vi oss for å jogge i stedet. Med noen deilige spinnintervall i beina - og utrolig mange timer igjen av dagen - så knakk motbakkene motivasjonen min fullstendig. Heldigvis var squashen fin avkobling - spesielt seieren mot Kristian.

Jacob: Da jeg først fikk krampe i begge leggene, og deretter syre i begge lårene da vi jogget ned fra Dragvoll etter squashturneringen var jeg ganske lei. Jeg var også ganske langt nede da jeg snublet i “stepen” min på PulseStep, holdt på å falle, og endte med å sparke vannflasken min gjennom salen.

Pump. De fleste måtte hive av noen vekter utover i økta

Vel gjennomført pump med Stine

Var det noen av timene som falt i smak, og som dere vil fortsette å gå på?

Kristian: Kommer nok til å forsette å ta et par spinning og yoga-timer.

Jacob: Både PulseStep og Pump var god trening, og spinning er jeg ikke helt fremmed for fra før av. Yoga kan jeg også tenke meg, selv om det akkurat da for det meste besto av kramper og smerte.

Alexander: Likte PulsStep jeg, kanskje jeg blir å finne på en slik time etter påske. Kanskje jeg hiver meg med en yogatime med resten også.

Vegard: Blir fort endel spinn og yoga videre. Hadde vert gøy med TribalMoves, med forbeholdt få deltagere.

Og noen av timene som overrasket? Positivt eller negativt?

Jacob: MovesTribal. Etter å ha kommet over småfnising av rumperistingen som vi begynte med, var det en overraskende morsom time! Pilates overrasket også, og var mye tyngre enn forventet. Der og da var det nok en negativ overraskelse, men ellers ville den vært positiv.

Alexander: Ja, pilates var skikkelig tungt. Ble vanvittig imponert av de som deltok der, jeg hadde mer enn nok med å holde meg i gang med “pilates nivå 1”. Det var også en deilig start på morningen med litt spinning. Generelt så var alle timene mye tyngre enn jeg hadde sett for meg, knærne har stort sett stått rett ut gjennom hele dagen.

Kristian: Tror nok de fleste ble tatt på senga av hvor hardt PulsStep var.

Ferdig med MovesTribal med Sindre

Blir det gjentagelse av prosjektet? Eller føler dere at dere drar en tradisjon videre, og at noen andre må gjøre jobben neste vår?

Alexander: Håper noen plukker opp dette prosjektet og prøver seg på noe lignende! Vi fikk mye bra respons av folk underveis, håper det kan være med å inspirere.

Jacob: Enig med Alexander! Det hadde vært gøy å gjøre det igjen, men morsomst hvis noen andre vidrefører tradisjonen neste vår.

Oppsummering? Følelser? Tips til andre? 

Kristian:
Alt i alt en ganske krevende dag mentalt og fysisk. Det aller aller vikitgste er å få i seg nok energi (Alexander målte over 9000 kcal på pulsklokka på slutten av dagen) samt å holde humøret oppe hele tiden. Hvis du klarer disse to kan du ikke slå feil!

Alexander: Legg også inn litt tid som dere kan fylle litt som dere vil. Vi hadde pausen mellom roing og PulsStep der vi spilte basket - det var godt for kroppen å leke litt. Ellers må jeg si tusen takk til alle instruktørene, de er skikkelig flinke - selv for nybegynnere som oss! Tipper barrieren er litt større for gutter når det kommer til gruppetimer, men ta med deg en kompis og prøv en time - dere 
kommer garantert til å like det!

Ferdig med Pilates og Yoga med Sofie - endelig ferdig med dagens maraton!

Programmet ble fulgt slavisk, bortsett fra litt forsinkelser opp til dragvoll fordi bussturen ble erstattet med joggetur - noe som bare var positivt! Guttene kjørte på med maksimal innsats hele veien, og jeg storkoste meg med å ha de på morgenspinningen min 08.15! Med jogging som fremkomstmiddel, tunge vekter på pump, og uten hemninger på MovesTribal - gjennomførte de maratonet med stil!


Alexander på instagram - helt innafor!

Nok en gang er det bevist at det ikke er noe i veien for at gutter også kan delta på diverse gruppetimer! Sleng deg med en gang - du også - og kanskje du finner ut at du synes pulststep eller yoga er kjempeartig - eller så finner du kanskje ut hvor fantastisk, effektivt og herlig det kjennes med en spinningøkt! Håper vi sees :)

Klem Nina

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar